Akcie

Facebook prudce propadl – proč? A je důvod oprávněný?

V pátek jsme byli svědky velkého výprodeje akcií Facebooku, které spadly o více než 8 procent. Jednalo se o zcela nezávislou korekci a reakci na nové informace kolem Facebooku. V dolarovém vyjádření byla korekce 56 miliard USD, což už je solidní balík.

Proč akcie Facebooku propadly?

Důvod je jednoduchý – několik desítek velkých společností, mezi které patří Starbucks, Pepsi nebo Coca Cola, se rozhodlo ukončit své reklamy na této sociální síti. Asi netřeba zmiňovat, že tyto globální společnosti utratí za reklamu obrovské množství peněz.

V tomto článku nechci řešit důvody, ale půjdu po číslech – důsledcích.

Co to udělá s výsledky a je propad odpovídající?

Na Facebooku je více než 8 milionů inzerentů, ale samozřejmě ne každý je tak velký, jako Starbucks nebo Coca Cola. Podívejme se na čísla a zkusme odhadnout, jak může jejich odchod zamávat se ziskovostí Facebooku.

Společnosti rušící inzerci přinášejí odhadem 5 % inzerce, což není zrovna málo. Navíc si musíme uvědomit, že pokles tržeb o 5 % pravděpodobně nesníží náklady. Pokles zisku tedy nebude pouze o 5 %, ale mnohem výraznější.

Začněme tím, že se podíváme na čísla – vývoj tržeb i zisků za 1. čtvrtletí roku 2020 a také za roky 2015 až 2019.


1. čtvrtletí roku 2020 – tržby, náklady a zisk Facebooku


Roky 2015 až 2019 – tržby, náklady a zisk Facebooku

Pokud reklamy pozastaví na 3 měsíce, propad bude 1,25 %, pokud na 6 měsíců, propad bude 2,5 % atd. To je jednoduchá kalkulace.

Daň z příjmu je 25 %, tak se podívejme, o kolik by se propadl čistý zisk, kdyby společnost přišla až o 5 % tržeb.

Trvání 3 měsíce 6 měsíců 9 měsíců 12 měsíců
Pokles tržeb o 1,25 % 2,5 % 3,75 % 5 %
Pokles tržeb o 0,9 mld 1,8 mld 2,7 mld 3,6 mld
Pokles provozního zisku 0,9 mld 1,8 mld 2,7 mld 3,6 mld
Pokles čistého zisku 0,67 mld 1,3 mld 2,0 mld 2,7 mld

V roce 2019 byl čistý zisk 22,111 miliard USD. Tedy jak vidíte, propad zisku by nebyl o 5 %, ale o více než 10 %.

Ocenění akcie po propadu pomocí PE

Pokud bych chtěl jít ještě více do hloubky, podíval bych se na PE a na to spočítal si hodnotu propadu s jeho pomocí. PE je ukazatel, který nám zjednodušeně říká, kolik USD platíme za každý USD zisku. Tedy za kolik let by se nám vrátila investice, pokud by zisk firmy nerostl a nechávali bychom si jej celý vyplácet.

PE Facebooku se běžně pohybuje na hodnotě 30. Pokles kapitalizace byl o 56 miliard, tedy při vydělení hodnotu PE 30 je započteno očekávání, že se zisk propadne o 1,9 miliardy USD (56 / 30). Což zhruba odpovídá poklesu za 9 měsíců (za 3 zbývající kvartály).

Závěrem a co si z článku odnést?

Je vidět, že propad byl odpovídající. Z článku si ale odneste především pohled na to, jak můžete odhadnout dopad nečekaných situací na ziskovost společnosti. Zde jsme měli pouze propad zisků, ale existují firmy, kde by odchod několika málo klíčových zákazníků dostal firmu do ztráty a tam je už potenciální riziko mnohem větší. Proto dávám u analýzy velký důraz na marži. Pokud je marže 1 %, může velmi malý propad tržeb dostat firmu do ztráty. Pokud má marži 33 %, jako Facebook, pak je k propadům mnohem odolnější.

Než si jakoukoli koupíte, myslete na to, že je dobré udělat analýzu finančního zdraví a ocenění. Jak na to se dozvíte třeba v mém kurzu obchodování a analýzy akcií.