Psychologie

Pozor na confirmation bias!

Víte, co je to confirmation bias? Mnoho z nás jej za posledních pár měsíců zažilo minimálně 2x.

Co je to confirmation bias?

Česky se mu říká „Konfirmační zkreslení“ a znamená to jednoduše to, že máme tendenci upřednostňovat informace, které potvrzují náš vlastní názor. Typicky se s tím setkáváme při volbách. Já osobně například neznám nikoho, kdo volil Zemana nebo Babiše. Lidé neznalí tohoto pojmu jsou pak utvrzeni v tom, že jsou volby zmanipulované. Ale není to tak. Souvisí to s tím, že mám kolem sebe určitou sociální skupinu, které tito pánové nic neříkají, proto je nevolí (a neodsuzujeme ty, co je volí).

Jak se projevuje confirmation bias v tradingu?

Když obchodujeme na burze, tak si při prvním pohledu na trh uděláme nějaký názor. Typickým příkladem může být aktuální situace na EURUSD. Na první pohled vidíme na D1 krásný signál na nákup (formace hlava-ramena), ale při detailnějším pohledu dostáváme varovné signály – COT, sezonalita… Máme pak tendenci hledat důvody, proč COT nefunguje a naopak jiné signály, které nás potvrdí v nákupu. Je za tím trochu (víc) ega, kdy se nechceme vzdát naší první analýzy a chceme mít zkrátka pravdu.
Pozn: Aktuálně EURUSD roste, tak je možné, že pro některé z vás bude právě toto důkaz, že COT nefunguje. Myslete ale na confirmation bias, na 100% nefunguje nic, ani hlava-ramena.

Častěji se confirmation bias objevuje u analýzy akcií. Proč? Je to velmi snadné – množství informací. Když analyzujeme EURUSD, 99% traderů zajímá jen jeden pohled – technická analýza. Pokud analyzujeme akcie, vstupuje do hry mnohem více faktorů – účetnictví, celý sektor, zprávy managementu… Při hloubkové analýze akcie máme často až desítky zdrojů. A je těžké se smířit s tím, že např. STON, náš oblíbený provozovatel hřbitovů, který nám roky platil dividendu 10%, je na tom ekonomicky špatně a je několik let prakticky na hraně bankrotu. Pak budeme vnímat pouze ty informace, které potvrzují naši myšlenku na nákup a dlouhodobý růst. Sice si přečteme 80% zpráv negativních a 20% pozitivních, ale náš mozek dává negativním tak malou váhu, že nakonec zvítězí jen ty pozitivní. Toto je typická ukázka confirmation bias v praxi – chceme růst, tak negativní informace ignorujeme, nebo jim dáváme velmi malou váhu.

Jak s confirmation bias bojovat?

Lhal bych, kdybych tvrdil, že mě se netýká. Naštěstí ale vím, jak s ním bojovat. A prozradím vám to také.

Mějte pořád confirmation bias a jeho negativní vliv na mysli a nezapomínejte na nutnost nezaujatého pohledu. Kdykoli analyzujete trh, čtete informace k analyzované akcii apod., vzpomeňte si na confirmation bias. Nejlépe s každou zprávou, každým článkem, zkrátka kdykoli. Časem se vám dostane do hlavy a bude tam automaticky. Např. já, když nějaký trh analyzuji, bliká mi v hlavně „confirmation bias“ automaticky, jako červený maják. Ten mi dává najevo, abych nezapomínal na nezaujatý pohled. Jako pomůcku si můžete vytisknout (nebo napsat) confirmation bias červeně a nalepit si to na monitor.

Tuto vlastnost si vytrénujte i vy, pro kariéru úspěšného tradera je naprosto klíčová!